Skip to content

De boetebedragen voor 2019 zijn bekend: Gaan we meer betalen?

Boetebedragen auto 2019

Daar zijn ze. De boetebedragen voor aankomend jaar. Is het hetzelfde liedje als ieder jaar? Gaan we weer meer betalen?.

De bedragen zijn inderdaad verhoogd. Alle boetes t/m 100 euro worden 5 euro duurder. Alle boetes boven 100 euro worden 10 euro duurder. Dit komt neer op een verhoging van 1,7%. De veel bekritiseerde ‘administratiekosten’ blijven gelijk op 9 euro.

Als je nagaat dat er in 2017 een 9.223.477 boetes zijn uitgeschreven betekent dit dat de schatkist volgend jaar weer prima gevuld gaat worden.

Nieuwe boetebedragen toch paar opvallende zaken

Vallen ons nog dingen op bij het bestuderen van de nieuwe boetebedragen? Als je deze naast de ‘ergernissen top 10’ van 2017 legt is het wel vreemd dat de hooggenoteerde ergernissen niet zwaarder bestraft worden. Zoals onnodig links rijden. Dit kost je in 2019: 140 euro. Maar het rechts inhalen van bestuurders die links blijven rijden wordt bestraft met 240 euro. Als je dan nog eens je claxon indrukt krijg je er nog een bon van 380 euro bij voor het onnodig veroorzaken van geluid. Ook het boetebedrag van vasthouden van een telefoon (voor veel weggebruikers ergernis nummer 1) is gehandhaafd op 240 euro.

Boetes op een rijtje

We hebben wat boetes en bedragen voor je op een rij gezet: (alle prijzen zijn zonder administratiekosten natuurlijk)

  • Telefoon vasthouden = 240 euro
  • Bumperkleven = 280 euro
  • Door rood licht rijden = 240 euro
  • Onnodig geluid veroorzaken = 380 euro
  • Onnodig links rijden = 140 euro
  • Rechts inhalen = 240 euro
  • Richtingaanwijzers niet gebruiken = 95 euro
  • Geen autogordel dragen = 140 euro
  • Dubbel parkeren = 95 euro
  • Parkeren op gehandicapten zonder vergunning = 380 euro
  • Geen voorrang verlenen = 240 euro
  • Spoorboom niet vrij laten = 240 euro
  • Stilstaan in een tunnel = 95 euro
  • Onjuist in of uitvoegen = 240 euro

boete geluid veroorzaken onnodig box 2019

Pas maar op met te hard geluid want het levert je een dikke boete op.

Hoe zit dat nu met de boetes in België?

Als je bovenstaande bedragen er eens op nakijkt vraag je jezelf misschien af: hoe zit dat eigenlijk in het buitenland? Zijn de boetes daar ook zo prijzig? Kijken we naar onze zuiderburen dan zien we dat zij een gradensysteem hanteren. Dit betekend dat verkeersdelicten zijn ingedeeld in 4 graden. De lichtste overtredingen worden ingedeeld onder ‘graad’ 1. Dit loopt op naar graad 4 waarin de meest zware verkeersovertredingen onder vallen. Bij deze 4 graden worden minimum boetebedragen gegeven. Let vooral goed op: dit zijn dus boetes van tenminste ….. euro. Graad 1: minimum 58 euro, 2e graad: 116 euro. 3e graad: 116 euro en graad 4 = 473 euro!

Te hard rijden in België is iets voordeliger dan in Nederland. Bijvoorbeeld een snelheidsovertreding van 25 km te hard kost in België zo’n 150 euro waar je voor dezelfde overtreding in Nederland 188 euro mag aftikken, exclusief administratiekosten natuurlijk!

Wil je alle boetebedragen in België er eens rustig op nalezen? Hier kan je ook gelijk lezen welke overtredingen/delicten in welke graad/schaal worden ondergebracht.

Op de bon in Duitsland?

Nu onze buren aan de andere kant: Duitsland. Hoe zit het hier met de hoogte van de verkeersboetes? Daar kunnen we kort over zijn: de boetebedragen in Duitsland zijn een stuk lager dan die in Nederland. Vooral te hard rijden is wordt vele malen milder beboet dan hier. Een snelheidsovertreding van 25 km buiten de bebouwde kom? Dit gaat je slechts 70 euro kosten! 50 km te snel? 160 euro. Dit terwijl de hoogste boete zonder dat de officier van justitie erbij moet komen in Nederland 279 euro kost (30 km te hard). Bijzonder vriendelijke prijsjes bij onze oosterburen zo te zien.

Hoewel de prijzen voor te hard rijden nogal meevallen kunnen boetes in Duitsland ook snel oplopen. Dit ligt namelijk helemaal hoe je rijdt. Vindt de agent jou nogal roekeloos rijden dan gaat de boete erg snel omhoog. Zo kan het door rood rijden bestraft worden met een boete van 90 euro, maar kan snel oplopen naar 320 euro met een maand rijverbod er gratis bij!

Benieuwd naar alle boetebedragen in Duitsland op een rij vind je hier: Wil je alle boetebedragen in Duitsland er eens rustig op nalezen? Hier kan je ook gelijk lezen welke overtredingen/delicten in welke graad/schaal worden ondergebracht.

Boetevrij rijden, is dit wel mogelijk?

Je ziet het: de boetes in het buitenland vallen soms wat gunstiger uit dan ons eigen landje maar de meeste zul je toch hier in ontvangst mogen nemen. Hoe zorg je er nu voor dat je zo min mogelijk fanmail uit Leeuwarden krijgt?

Het gemakkelijke antwoord: houd je gewoon aan de verkeersregels! Klinkt heel flauw maar zo beperk je de kans op een boete tot 100%. Maar we snappen dat iedereen wel eens wat te hard rijdt, doen we namelijk zelf ook. Maar houd het binnen de perken. Ga op een 80 km weg geen 120 km per uur rijden of 170 op de snelweg. Boetebedragen bij dat soort overschrijding zijn enorm! Met zo’n groot snelheidsverschil val je ook enorm op trouwens.

Boetes die je wel gemakkelijk kan voorkomen zijn bijvoorbeeld: houd je telefoon niet vast tijdens het rijden. Dit is niet alleen gevaarlijk maar ook onnodig. Iedere auto heeft tegenwoordig een handsfree carkit ingebouwd of voor 75 euro laat je een handsfree set inbouwen (herinnering, boete vasthouden telefoon: 240 euro).

Gebruik ook altijd je knipperlichten. Het is zo’n kleine moeite en scheelt je weer 95 euro. Ook het niet verlenen van voorrang en het door rood rijden zijn overtredingen die je gemakkelijk kan voorkomen door vooral het overzicht te bewaren achter het stuur. Kijk verder vooruit en waarom rem je niet af bij een oranje licht? Je hebt nooit zoveel haast als je denkt.

Blijf rustig en voorkom vervelende boetes die toch altijd op het verkeerde moment op de deurmat ploffen.

Wellicht ook interessant voor jou!

Voor- en nadelen van private lease

Door Redactie Choose & Lease | juni 11, 2017
> Lees meer

Brandstof overal dezelfde naam in de Europese Unie, hoe zit dat?

Door Redactie Choose & Lease | oktober 4, 2018
> Lees meer

De boetebedragen voor 2019 zijn bekend: Gaan we meer betalen?

Door Redactie Choose & Lease | november 19, 2018
> Lees meer

Nieuwe automodellen 2018

Door Redactie Choose & Lease | december 29, 2017
> Lees meer

Elektrische auto’s en private lease, een goede keuze?

Door Redactie Choose & Lease | maart 20, 2018
> Lees meer

Opel in Franse handen

Door Redactie Choose & Lease | maart 16, 2017
> Lees meer

Dagelijkse verkeersergenissen, hoe jij ze kan voorkomen

Door Redactie Choose & Lease | januari 25, 2018
> Lees meer

Op vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | juli 20, 2017
> Lees meer

Tijd voor winterbanden! Lees hier waarom.

Door Redactie Choose & Lease | november 16, 2017
> Lees meer

Langere lease periode en meer luxe: daar kiezen particulieren voor

Door Redactie Choose & Lease | april 15, 2017
> Lees meer

Trajectcontrole, hoe werkt dat nu precies en pas op voor nepboetes!

Door Redactie Choose & Lease | april 28, 2018
> Lees meer

Top 3 populairste private lease auto’s afgelopen jaar

Door Redactie Choose & Lease | mei 7, 2017
> Lees meer

Kia Picanto in een nieuwe jas

Door Redactie Choose & Lease | maart 28, 2017
> Lees meer

Wat is private lease?

Door Redactie Choose & Lease | juni 5, 2017
> Lees meer

Keurmerk private lease, duidelijk verhaal

Door Redactie Choose & Lease | april 23, 2017
> Lees meer

Wat is een dashcam en wat kun je er mee?

Door Redactie Choose & Lease | maart 3, 2018
> Lees meer

14 Tips voor vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | augustus 11, 2017
> Lees meer

Fiat 500 – al 60 jaar zeer succesvol

Door Redactie Choose & Lease | oktober 26, 2017
> Lees meer

Tom Tom stopt met oude navigatie apps

Door Redactie Choose & Lease | augustus 19, 2017
> Lees meer

De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

Door Redactie Choose & Lease | juli 9, 2017
> Lees meer

Private lease succesvol: Verdubbeling contracten in 1 jaar tijd

Door Redactie Choose & Lease | maart 11, 2017
> Lees meer
Scroll To Top