Dagelijkse verkeersergenissen, hoe jij ze kan voorkomen

verkeersergernissen voorkomen

Verkeersergenissen we hebben er allemaal mee te maken. Onnodig links rijden, bumperkleven, appen achter het stuur: allemaal verkeersergernissen. Iedereen heeft er een hekel aan. Maar we doen er zelf vaak onbewust en soms ook bewust ook aan mee. Je kent het wel: nog even die vrachtwagen inhalen op de invoegstrook om daarna eigenlijk te laat in te voegen of toch even op je telefoon kijken wie je toch de hele tijd aan het appen is.

Waarom ergeren we ons?

Waarom ergeren we ons

Je kan je stuur wel op vreten!

We doen het zelf maar toch ergeren we ons kapot als andere mensen het doen, hoe komt dat toch? Beter nog: hoe lossen we het op? Gewoon lekker relaxed rijden zonder de verhoogde hartslag en zonder opgestoken middelvingers of andere driftige handgebaren meer naar je medeweggebruikers. Hoe zorgen we voor die zorgeloze rit? Hier gaan we in ons nieuwste blog verder op in.

Verkeersergernissen top 10 Nederland:

1. Bumperkleven (36%)
2. Agressief rijgedrag (32%)
3. Rijden onder invloed van alcohol / drugs (27%)
4. Geen richting aangeven (21%)
5. Onnodig links rijden (16%)
6. Te langzaam rijden (16%)
7. Op het laatste moment invoegen / ritsen (14%)
8. Smartphone gebruik tijdens het rijden (13%)
9. Zondagsrijders (12%)
10. Afval of sigaret uit het raam gooien (11%)

Bumperkleven op nr. 1.

bumperkleven

goed voorbeeld van bumperkleven

Al jaren de onbetwiste nummer 1: bumperkleven. Je kijkt in je spiegel en daar is er weer 1. Een weggebruiker die denkt: als ik er zo dicht mogelijk achter ga rijden laat de bestuurder voor me sneller naar rechts of gaat hij misschien wel sneller rijden. Waarom ergeren we onszelf hier zo aan? Nou als er iemand erg dicht achter je rijdt zorgt dat voor een opgejaagd gevoel. Je wordt er een beetje nerveus van en daarbij geeft het ook een onveilig gevoel. Je weet namelijk: als ik hard moet remmen heb ik die bumperklever op de achterbank zitten.

Hoe kan jij deze verkeersergenis voorkomen?

Wat doen we er aan houd afstand!

Houd afstand!

Bumperklevers die worden aangehouden geven meestal de volgende reden op: ik had niet in de gaten dat ik er zo kort op zat. Wij vinden het bijzonder knap dat je niet in de gaten hebt dat er nog maar 2 a 3 meter tussen jou en je voorganger zit. Dan ben je met andere dingen bezig dan autorijden. Dit is gemakkelijk op te lossen natuurlijk. Zorg altijd dat er nog een auto lengte tussen jou en je voorganger zit en controleer jezelf hier regelmatig op. Dat is alles. Dit is natuurlijk gemakkelijk meetbaar op de snelweg en op een B weg kun je jezelf controleren door middel van de reflector paaltjes. Zorg dat er altijd de ruimte van 1 zo’n reflector paal tussen jou en je voorganger zit dan heb je ruimte genoeg.

Blijf rustig

Blijf rustig

altijd rustig blijven

Blijf voor rustig. Voor degene met een bumperklever achter zich hebben we ook een paar goede tips. 1. Als je cruisecontrol hebt, gebruik het! Stel: je rijdt 120-130 km per uur op de snelweg. Er rijdt iemand op een meter of 2 achter je en de frustratie begint merkbaar te worden, zet je cruisecontrol aan! Ervaar de rust die dat met zich meebrengt. Je wordt nu niet meer gedwongen om dat gaspedaal harder in te trappen. Dit is vooral op B wegen zeer prettig.2. Ga naar rechts! Dit geldt alleen op de snelweg natuurlijk. Als er rechts ruimte is, ga er dan rijden zoals de verkeersregels ook voorschrijven. Hiermee creëer je nog meer rust: jij hebt de hete adem van de bumperklever niet meer op de achterruit en de klever kan weer lekker doorrijden. Heeft die ook weer rust..

Rijden onder invloed van drank of drugs

Rijden onder invloed van drank of drugs:

Slokje op laat je rijden...

Gelegenheidsdrinkers

Niet iedereen die met een drankje op gaat rijden heeft direct een alcohol probleem. Meestal is het een glas teveel bij het eten of een vrijdagmiddagborrel waar er toch een drankje extra wordt genuttigd de oorzaak. Zo ook mensen die gaan rijden terwijl er net een joint is gerookt of wat gesnoven hebben. Dit zijn meestal gelegenheidsgebruikers. En het zijn meestal deze gelegenheid gebruikers die de ongelukken veroorzaken.

Beter weten

Beter weten dus geen alcohol achter het stuur

met alcohol op achter het stuur denk je dat je meer kan

We zouden beter moeten weten natuurlijk. Maar toch kennen we de excuses allemaal: Ik heb er pas 2 op, we gaan zo nog eten en de topper natuurlijk: Ik ga beter rijden met een paar biertjes op… Nee! Je kan dat extra drankje niet hebben, nee, het maakt niet uit of je nog gaat eten na die 2e borrel, je gaat niet soepeler rijden met 5 biertjes op. Ook met je ogen op half 7 na het roken van een joint wordt je rijgedrag echt niet beter. Je gaat altijd slechter rijden na het innemen van alcohol en drugs.

Boetebedragen en verzekering

boete bedragen en verzekerigen

De boetes zijn niet misselijk

Wat kan ik er zelf aan doen?

Gewoon niet drinken!! Dat is de boodschap. Je kan tegenwoordig van zoveel verschillende transportvormen gebruik maken zoals een taxi, Uber, een snorder, het openbaar vervoer dat dronken achter het stuur gaan zitten helemaal niet nodig is. Als je gaat feesten en je weet dat er een paar pillen ingaan of dat er wat gesnoven wordt, regel dan gewoon een hotel. Dat is helemaal niet zo duur als je denkt. Wat is relaxter dan na dat feest met de taxi naar een hotel rijden om daar lekker te slapen en de volgende dag naar huis te gaan?

Smartphone gebruik in het verkeer...

Smartphone gebruik in het verkeer

Socaail media wacht wel even op jou, je kan echt zonder

Overal en iedereen

Iedere dag in de ochtendspits is het weer raak. Ik kijk al rijdend om me heen en zie in meer dan de helft van de auto’s een blauw verlicht hoofd achter het stuur. De betreffende bestuurders kijken minuten lang op het scherm van hun telefoon lijken zich niet meer bewust van wat er om hen heen gebeurt. Het weggedrag van deze bestuurders laat ook zeer veel te wensen over. Er wordt zonder richting van rijbaan gewisseld en een constante snelheid aanhouden blijkt ook bijzonder lastig met je ogen op Facebook gericht.

Onderzoek smartphones in het verkeer

Deze tekst spreekt voor zich...

Geen gevaar?

Maar we zijn toch niet achterlijk? We weten toch dat dit gevaarlijk is? Waarom zitten we dan allemaal massaal te appen achter het stuur? Dit is natuurlijk ook onderzocht (door het CBS) en daar komt het volgende uit: een gebrek aan zelfreflectie bij bestuurders is het grote probleem. Bijna alle bestuurders zien het gevaar in van een bericht sturen tijdens het rijden, maar toch zegt 12 procent dit wel eens te doen. Een ongeluk? Nee joh, dat overkomt toch alleen andere mensen...

Verschillende oplossingen

Verschillende oplossingen

Er zijn wel degelijk oplossingen

Ok, we zijn eruit. We gaan niet meer zitten kloten met onze telefoon tijdens het rijden. Maar hoe blijf ik dan op de hoogte wat er allemaal in de social wereld gebeurt? Niet, je bent aan het autorijden en de social media kan gemakkelijk een uurtje zonder jou.

Die collega die je continue aan het appen is wacht wel een half uur op jou antwoord. En is het dringend? Dan kan er altijd gebeld worden natuurlijk! Bijna iedere auto heeft tegenwoordig de mogelijkheid om handsfree te bellen en dat is nog steeds niet strafbaar en zal je rijvaardigheid ook niet al te veel beïnvloeden.
De volgende truc passen we zelf toe met onze smartphone: zet je telefoon op stil (alle geluiden uit dus) en leg hem in bijvoorbeeld in je dashboardkastje. Als ie maar uit het zicht ligt is het goed. Je zal zien dat een autorit veel relaxter gaat verlopen als je aandacht bij het rijden ligt en niet op andere zaken.

Tot slot

Tot slot, maak je niet druk

Geniet ook beetje van de reis

Niet iedere ergernis uit de top 10 is besproken maar hebben er 3 grote uitgehaald. Dat we onszelf flink kunnen ergeren aan andere weggebruikers mag duidelijk zijn. Dat is ook niet zo erg maar probeer het eens anders te doen. Ga eens niet zitten kijken wie er net zo moeilijk aan het invoegen was, even geen handgebaren maken naar die persoon die zijn of haar knipperlicht niet gebruikte.

Hoe drukker jij je maakt, hoe meer stress de autorit zal opleveren. Meestal maak jij je druk maar de bestuurder die je in de weg zit niet. Haal gewoon een keer goed adem, denk: wat was dat nu weer voor wonderkind en vergeet het! Je zal zien: binnen 10 seconden ben je het vergeten en kan je weer zonder stress doorrijden.

Wil jij stress loos rondrijden in een nieuwe private lease auto? Je niet meer druk maken over wegenbelasting, onderhoud en verzekering? Kijk dan naar het verrassende aanbod van private lease auto’s op: www.choose-lease.nl

Wellicht ook interessant voor jou!

Opel in Franse handen

Door Redactie Choose & Lease | maart 16, 2017
> Lees meer

Tom Tom stopt met oude navigatie apps

Door Redactie Choose & Lease | augustus 19, 2017
> Lees meer

Wat is private lease?

Door Redactie Choose & Lease | juni 5, 2017
> Lees meer

Elektrische auto’s en private lease, een goede keuze?

Door Redactie Choose & Lease | maart 20, 2018
> Lees meer

14 Tips voor vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | augustus 11, 2017
> Lees meer

Op vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | juli 20, 2017
> Lees meer

Nieuwe automodellen 2018

Door Redactie Choose & Lease | december 29, 2017
> Lees meer

Kia Picanto in een nieuwe jas

Door Redactie Choose & Lease | maart 28, 2017
> Lees meer

Keurmerk private lease, duidelijk verhaal

Door Redactie Choose & Lease | april 23, 2017
> Lees meer

Private lease succesvol: Verdubbeling contracten in 1 jaar tijd

Door Redactie Choose & Lease | maart 11, 2017
> Lees meer

Trajectcontrole, hoe werkt dat nu precies en pas op voor nepboetes!

Door Redactie Choose & Lease | april 28, 2018
> Lees meer

De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

Door Redactie Choose & Lease | juli 9, 2017
> Lees meer

Wat is een dashcam en wat kun je er mee?

Door Redactie Choose & Lease | maart 3, 2018
> Lees meer

Langere lease periode en meer luxe: daar kiezen particulieren voor

Door Redactie Choose & Lease | april 15, 2017
> Lees meer

Dagelijkse verkeersergenissen, hoe jij ze kan voorkomen

Door Redactie Choose & Lease | januari 25, 2018
> Lees meer

Brandstof overal dezelfde naam in de Europese Unie, hoe zit dat?

Door Redactie Choose & Lease | oktober 4, 2018
> Lees meer

Fiat 500 – al 60 jaar zeer succesvol

Door Redactie Choose & Lease | oktober 26, 2017
> Lees meer

Top 3 populairste private lease auto’s afgelopen jaar

Door Redactie Choose & Lease | mei 7, 2017
> Lees meer

De boetebedragen voor 2019 zijn bekend: Gaan we meer betalen?

Door Redactie Choose & Lease | november 19, 2018
> Lees meer

Tijd voor winterbanden! Lees hier waarom.

Door Redactie Choose & Lease | november 16, 2017
> Lees meer

Voor- en nadelen van private lease

Door Redactie Choose & Lease | juni 11, 2017
> Lees meer

1 reactie

  1. Greta op oktober 14, 2018 om 8:47 pm

    Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo
    News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!

    Many thanks