Trajectcontrole, hoe werkt dat nu precies en pas op voor nepboetes!

Trjacetcontrole wat is dat + nepboetes pas op

Een trajectcontrole. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Vaak is dat dan negatief omdat je al een keer een bekeuring hebt ontvangen. Wist je dat je zelf de flitsfoto kan opvragen? In dit blog leggen we je uit hoe precies.

Nepboete ontvangen? Ook daar geven wij je hier advies over. Verder hebben we ook een top 10 van 2017 voor je.

Of je nu in een private lease auto of in een koop auto rijdt. Niemand houdt van een trajectcontrole

De naam trajectcontrole komt af van het woord traject. Een traject is een bepaalde afstand die afgelegd wordt. Controle staat voor in de gaten houden. Dit is letterlijk een bepaalde afstand tussen 2 vaste punten die in de gaten wordt gehouden.

Een trajectcontrole is een bepaalde meting van punt A tot punt B, waar je een constante gemiddelde snelheid moet rijden.

Doel van een trajectcontrole?

Het doel van een trajectcontrole is in eerste instantie om de snelheid van de voertuigen te verlagen over een bepaald traject. Vaak zijn dit snelwegen. Binnenkort komen hier ook de N-wegen bij. Zie verderop in het blog. 

 

 

Wat daar verder achter zit, is dat bij trajectcontroles minder hard wordt gereden. Dit is dan weer goed voor verschillende dingen. Denk hierbij aan de doorstroming van het verkeer. Het gaat een stuk makkelijker omdat iedereen met ongeveer dezelfde snelheid rijdt, net alsof de rij auto's een trein is. Er zijn daardoor geen grote verschillen in snelheid.

Dit is goed voor de verkeersveiligheid. Een ander aspect is het milieu. Minder hard rijden is minder uitstoot van uitlaatgassen. Vooral woonwijken langs snelwegen hebben hier de voordelen van.

Top 10 trajectcontrole 2017

Hier heb je een lijstje met de meeste verkeersboetes van trajectcontroles in 2017.

We zien gelijk dat de nummer 1 op de lijst de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is.
Het gaat hier zelfs om beide rijrichtingen, dus houd hier rekening mee!

 

  • A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen) – 648.163 verkeersboetes
  • A2 Maastricht (A2 en N2 beide richtingen) – 68.854 verkeersboetes
  • A4 Hoofddorp – Nieuw-Vennep – 188.137 verkeersboetes
  • A4 bij Leidschendam (beide richtingen) – 266.197 verkeersboetes
  • A10 bij Amsterdam ring-West (beide richtingen) – 82.080 verkeersboetes
  • A12 Den Haag – Voorburg (beide richtingen) – 94.291 verkeersboetes
  • A12 Utrecht – 431.166 verkeersboetes
  • A13 bij Rotterdam (beide richtingen) – 97.508 verkeersboetes
  • A20 bij Rotterdam (beide richtingen) – 193.375 verkeersboetes
  • A58 Bergen op Zoom – Roosendaal (beide richtingen) – 49.623 verkeersboetes

 

Verschil tussen een trajectcontrole en een flitskast

Verschil trajectcontrole en filtskast

Foto: © Choose & Lease Trajectcontole

 

Het grote verschil tussen een traject- controle en een flitskast is dat een voertuig bij een flitskast wordt geflitst als het bij een flitspaal boven een bepaalde snelheid komt.

Vaak is dit erg oneerlijk en gevaarlijk. Rijd je bijvoorbeeld 500 meter voor de flitskast 15 km te hard en rem je op tijd voor de flitspaal, dan is er niets aan de hand. Je gaat op de rem en je gaat daarna weer terug naar je oude snelheid. Dit is gevaarlijk voor achterrijdend verkeer, omdat er ineens geremd wordt.

Bij een trajectcontrole is het een lange periode (traject) dat je je aan de snelheid moet houden. Rij je de eerste 500 meter precies de goede snelheid, maar kom je de daaropvolgende 300 meter er boven, dan berekent de trajectcontrole een gemiddelde. In dit geval heb je dus gemiddeld te hard gereden en krijg je alsnog een bekeuring.

Pas op voor nepboetes!

 

 

Nepboetes, we horen het helaas steeds vaker. Heb je een e-mail van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) over een niet-betaalde boete?

Ga even rustig zitten. Haal diep adem. Nu het goede nieuws. Maak je maar geen zorgen. Dit is dan ook altijd een valse e-mail van oplichters. Ze willen op een makkelijke manier geld van je stelen. Het CJIB mailt nooit over een boete, aanmaning of betalingsachterstand. Dat is fijn maar wat moet je doen dan?

 

  • Betaal nooit!!
  • Klik nooit op de links in de mail en open ook geen bijlage(n).
  • Heb je een antivirusprogramma of firewall op je pc? Controleer dan of de laatste updates zijn geïnstalleerd.


Wil je toch graag melden dat je een valse e-mail gekregen hebt, wat wij heel goed begrijpen, mail dit dan niet naar het CJIB. Zij kunnen er namelijk zelf niets mee. Wat je wel kunt doen is een mail sturen naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl

Heb je per ongeluk toch de nepboete aan de oplichters betaald? Dit kan iedereen overkomen, maar doe dan altijd aangifte van oplichting bij de politie!

Hoe kan je een boete voorkomen?

De makkelijke weg om een verkeersboete te voorkomen is je aan de snelheid houden. Wij weten zelf ook, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Onbewust ga je vaak toch net weer iets harder rijden, omdat je bijvoorbeeld met het verkeer mee wil rijden.

Nu de vraag hoe voorkom je dat je harder gaat rijden? Niemand is blij met een boete op de mat. Heel simpel: zet hem op de cruisecontrol! Je hebt hierdoor een vaste snelheid. Iemand kan bij jouw gaan bumperkleven wat hij of zij wil, maar jij gaat toch niet harder rijden. Hierdoor wordt de reis ook een stuk aangenamer. Omdat je hem in het begin op de juiste snelheid instelt, hoef je ook niet steeds op je snelheidsmeter te kijken of je niet per ongeluk te hard rijdt.

Hoe zelf een flitsfoto bekijken?

Dat is flink balen. Je bent geflitst en je hebt een dikke bekeuring ontvangen. Wist je dat ook zelf een flitsfoto kan bekijken op  https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken ? Mocht je dus geflitst zijn, dan kan je de flitsfoto van je snelheidsovertreding direct bekijken en opvragen. Bij het CCBIJ JBJ hebben ze niet alleen de foto’s van snelheidsovertredingens, maar ook de foto's van rijden door rood licht..

Trajectcontrole nu ook op N-wegen?

 

Trajectcontrole binnenkort op N wegen

foto: © Choose & Lease Trajectcontrole binnenkort ook op N-wegen

 

Ja, je leest het goed. In 2019 staan er weer een paar nieuwe trajectcontroles in de planning. Kleine noot: de genoemde locaties (https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/trajectcontrole/) zijn bij benadering en ze zijn dus nog niet definitief vastgesteld. De controles zijn in beide rijrichtingen. Dus, pas daar goed op!

Ok dit was ons verhaal, maar wat vind jij? Zijn trajectcontrole nuttig? Is het daadwerkelijk goed voor het milieu? Heb jij zelf wel eens in een nepboete ontvangen en heb je deze toen ook betaald? Laat het ons hieronder in een reactie weten.

Wellicht ook interessant voor jou!

Elektrische auto’s en private lease, een goede keuze?

Door Redactie Choose & Lease | maart 20, 2018
> Lees meer

Dagelijkse verkeersergenissen, hoe jij ze kan voorkomen

Door Redactie Choose & Lease | januari 25, 2018
> Lees meer

Fiat 500 – al 60 jaar zeer succesvol

Door Redactie Choose & Lease | oktober 26, 2017
> Lees meer

Top 3 populairste private lease auto’s afgelopen jaar

Door Redactie Choose & Lease | mei 7, 2017
> Lees meer

Op vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | juli 20, 2017
> Lees meer

Tijd voor winterbanden! Lees hier waarom.

Door Redactie Choose & Lease | november 16, 2017
> Lees meer

14 Tips voor vakantie met je private lease auto

Door Redactie Choose & Lease | augustus 11, 2017
> Lees meer

Wat is een dashcam en wat kun je er mee?

Door Redactie Choose & Lease | maart 3, 2018
> Lees meer

Trajectcontrole, hoe werkt dat nu precies en pas op voor nepboetes!

Door Redactie Choose & Lease | april 28, 2018
> Lees meer

Wat is private lease?

Door Redactie Choose & Lease | juni 5, 2017
> Lees meer

Voor- en nadelen van private lease

Door Redactie Choose & Lease | juni 11, 2017
> Lees meer

Brandstof overal dezelfde naam in de Europese Unie, hoe zit dat?

Door Redactie Choose & Lease | oktober 4, 2018
> Lees meer

Langere lease periode en meer luxe: daar kiezen particulieren voor

Door Redactie Choose & Lease | april 15, 2017
> Lees meer

Private lease succesvol: Verdubbeling contracten in 1 jaar tijd

Door Redactie Choose & Lease | maart 11, 2017
> Lees meer

Kia Picanto in een nieuwe jas

Door Redactie Choose & Lease | maart 28, 2017
> Lees meer

De boetebedragen voor 2019 zijn bekend: Gaan we meer betalen?

Door Redactie Choose & Lease | november 19, 2018
> Lees meer

Keurmerk private lease, duidelijk verhaal

Door Redactie Choose & Lease | april 23, 2017
> Lees meer

Nieuwe automodellen 2018

Door Redactie Choose & Lease | december 29, 2017
> Lees meer

Tom Tom stopt met oude navigatie apps

Door Redactie Choose & Lease | augustus 19, 2017
> Lees meer

De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

Door Redactie Choose & Lease | juli 9, 2017
> Lees meer

Opel in Franse handen

Door Redactie Choose & Lease | maart 16, 2017
> Lees meer