Skip to content

Fiat 500 – al 60 jaar zeer succesvol

Fiat 500 al 60 jaar zeer succesvol

Het iconische model van Fiat. De 500 is in 2017, 60 jaar geworden. Het in 1957 geïntroduceerde model was en is nog altijd een publiekslieveling in grote delen van Europa. De superkleine Fiat die begon als een budgetmodel onder de Fiat 600, is uitgegroeid tot een klassieker van formaat.

Italië 1957: In navolging van Volkswagen, die met hun Kever een verkooptopper had, wilde Fiat ook een kleine goedkope auto produceren die voor iedere Italiaan bereikbaar was.

Kostenbesparing was het kernwoord waar de ontwerpers van Fiat zich aan moesten houden. Wat als resultaat had er in de eerste versie van de chicochento zelfs geen achterbank had. Maar ook de zijruiten konden niet geopend worden in de kleinste Fiat.

Naar de knoppen van de verwarming kon je ook lang zoeken: Er zat namelijk geen verwarming gemonteerd. Ook in het motorcompartiment was het ook eenvoud troef. Een piepklein 500 cc motorblok met 2 cilinders lag achterin te snorren en leverde zo’n slordige 13 pk.

Slechte start Fiat 500

Slechte start Fiat 500

Fiat Nuova 500, bouwjaar van 1957 tot 1959

De eerste 500 modellen rolde van de productielijn en de verkoop werd gestart. In het begin verkocht de micro Fiat nog niet zo goed. De pijnpunten waren: Het gebrek aan comfort en het geringe vermogen.

Wat had je aan een auto als je er maar 2 personen in kon vervoeren? En de 85 km/u die de 500 op vol vermogen kon halen werd ook niet als positief ervaren.

Wegens de slechte verkopen van de 500 bracht Fiat in December van 1957 nog een ander model van de 500 op de markt. De ‘Normale’ en deze had een krachtigere motor met 15 pk, een heuse achterbank en de zijruiten konden eindelijk geopend worden.

Abarth

De verkopen trokken nog niet echt aan totdat er in 1958 aan Carlo Abarth werd gevraagd een sportieve versie van de Fiat 500 te ontwerpen. Fiat dacht dat de kleinste telg van de familia hierdoor wat aantrekkelijker zou worden bij het jongere publiek.

Het resultaat was de Fiat 500 Sport. Deze had een vermogenstoename van 8,5 pk en een topsnelheid van 105 km/u.

De Abarth was ook de eerste 500 met een metalen dak waar alle eerdere modellen een groot canvas dak hadden dat opgerold kon worden bij mooi weer.

Meer ruimte

meer ruimte Fiat 500

Fiat 500 Mare, bouwjaar 1971

In 1959 werd het Fiat duidelijk dat er iets moest gebeuren om de verkoopcijfers verder op te krikken. De binnenruimte moest vergroot worden zodat er 4 personen in relatief comfort vervoerd konden worden. Dit werd gerealiseerd door het aanpassen van de bodemplaat.

Ook werd de optie: Tetto apribile (open dak) geïntroduceerd. Nu was er een keuze mogelijk voor het lange cabriolet dak of een klapdak waardoor er meer hoofdruimte ontstond.

De techneuten van Fiat wisten ook nog een paar extra pk’s uit de 2 cilinder te persen. Dit was inmiddels opgelopen tot een asfalt smeltende 16,5 pk.

Luxer en beter!

Luxe en beter in de Fiat 500

Fiat 500 Giardiniera, bouwjaar 1961

De jaren daarna werd de Fiat 500 verder fijngeslepen en geüpdatet. De auto kreeg een ander front aangemeten, meer chromen accenten aan de buitenzijde en ook werd de motor verder getuned totdat het maximale vermogen van 18 pk werd bereikt.

In 1960 werd er een nieuwe carrosserievorm toegevoegd aan het gamma van Fiat: De Fiat 500 Giardiniera zag het levenslicht. Dit was de stationwagon versie van de 500. Hierin konden 4 personen + bagage!! een plek vinden.

In 1965 werd de 500 voorzien van een grotere voorruit en kon de klant kiezen voor echte luxe in zijn of haar kleine Fiat. Bijvoorbeeld luxe bekleding en een benzinemeter in het dashboard.

3,5 Miljoen

In 1975 liep de laatste Fiat 500 van de band. in 18 jaar tijd zijn er zo’n 3,5 Fiat’s geproduceerd en is de 500 een enorm succes gebleken voor Fiat.

De huidige Fiat 500 doet het niet veel slechter. Hiervan liep in Juli 2017 de 2 miljoenste van de band.

Nieuwe Fiat 500

Fiat 500 private lease vergelijken prijs

Nieuwe Fiat 500, bouwjaar 2017

60 jaar na het uitkomen van de oer rugzak is er in 2007 de wederopstanding van de klassieker uit Turijn. De Fiat 500 is terug. Hij is groter, luxer en beter dan ooit.

Met zijn 1.2 4 cilinder motor en alle hedendaagse techniek is het samen met het zeer geslaagde design ook direct een verkoophit.

Mooi om te zien is dat Fiat zijn geschiedenis niet vergeet. Sterker nog, ze grijpen er naar terug en maken het beter. In 2011 werd de 500 ook weer geleverd met een 2 cilinder motor net als 1957. Maar nu werkt deze samen met een turbo en is het vermogen gestegen van 18 pk naar  maximaal 80 pk.

Private lease topper

Fiat 500 nr 1 private lease 2016!

Fiat 500 nr 1 private lease 2016!

Ook in de wereld van private lease is de Fiat 500 een enorm succes. In 2015 stond hij op nummer 2 van de meest geleasde auto’s in Nederland en in 2016 is de Fiat 500 gestegen naar nummer 1!

Wij hebben bij Choose & Lease de laatste versie van de 500 uitgebreid voor je getest. We hebben van deze proefrit ook een leuk test verhaal geschreven. Je leest ons persoonlijke Fiat 500 private lease test verhaal natuurlijk bij ons op de site.

envelope-icon

Nieuwe blogs automatisch in je mailbox

Schrijf je in voor onze GRATIS updates

  • Dit is alleen voor onze blogs.
  • Wees niet bang we gaan je niet elke dag spammen daar houden wij zelf ook niet van.

Wellicht ook interessant voor jou!

Scroll To Top