De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

Na een geslaagde proefrit in de laatste versie van de Volkswagen Golf (versie VII) gingen onze gedachten terug in de tijd. We zagen ons weer achterin zitten bij onze ouders in de eerste versie van de VW Golf.

Vooral na het bekijken van foto’s van de ‘oude’ Golf en de laatste zie je wat er allemaal is veranderd op design en motorisch gebied. Het wordt snel vergeten, maar de Golf bestaat al 43 jaar!

De eerste Golf zag het levenslicht in 1974. We nemen je in dit blog mee in de bijzonder rijke historie van dit zeer succesvolle model van Volkswagen.

Golf is toch niet de eerste hatchback 

De Golf was het eerste model van Volkswagen die een watergekoelde motor kreeg, en deze niet achter maar voorin had liggen. Het door Citroën en Renault gebruikte hatchback design werd door Volkswagen omarmd en eigen gemaakt.

Hierdoor denken veel mensen dat de VW Golf het eerste ‘echte’ hatchback model op de markt was. Massa’s mensen vielen als een blok voor deze leuke maar vooral handige kleine Volkswagen. Dit is terug te zien in het productieaantal van het model. Er zijn van de eerste versie een slordige 6,8 miljoen exemplaren geproduceerd.

De oer Golf is nu een echte klassieker

Volkswagen Golf I GTI Klassieker

Volkswagen Golf 1 GTI


In de jaren 70 was de Volkswagen Golf leverbaar met de volgende motorisering: 2 benzinemotoren. 1 met 1100cc (50 pk) en de andere had een inhoud van 1500cc en bracht een rubber smeltende 70 pk los op de voorwielen.

In de maand Juni van 1976 kwam in onze ogen de mooiste Golf aller tijde op de markt: De historische Golf GTI! Met zijn 110 pk, roodomrande grill, dubbele koplampen en de iconische golfbal versnellingspook bracht de kleine Volkswagen de racer in menig man naar boven.

Met zijn acceleratie naar 100 km per uur in 9 seconden en een topsnelheid van 182 km per uur moest er iets heel fatsoenlijks naast je staan bij het stoplicht wilde deze sneller weg zijn dan de GTI.

In hetzelfde jaar werden we ook nog getrakteerd op de Golf diesel. Deze had een motor met een inhoud van 1500cc en een vermogen van 50 pk. Net voor de jaren ‘80 werd nog een klassieker in wording geïntroduceerd: De Golf 1 Cabrio. Met zijn aaibare design en inklapbare softtop was dit een direct succes voor Volkswagen.

Door zijn rolbeugel boven de hoofdsteunen werd de cabrio ook wel: Het aardbeienmandje genoemd.

Regelmatig krijgt het model nieuwe updates

Door de jaren heen werd de Golf diverse malen geupdate. Soms waren dit kleine veranderingen, bijvoorbeeld aanpassingen in het interieur of op motorisch gebied. Maar ook grote wijzigingen zijn doorgevoerd. Denk bijvoorbeeld eens aan de Golf stationwagon. Deze carrosserievorm is nu niet meer weg te denken als je aan een Volkswagen Golf denkt, maar deze vorm werd pas gepresenteerd in 1991.

De turbodiesel verscheen al wat eerder op het toneel. Namelijk in 1982 mochten we al genieten van een extra duw in de rug bij het accelereren. Ipv 50 had de turbodiesel wel 70 pk! Volkswagen staat niet bekend om zijn extravagante ontwerpstijl en hanteert de filosofie: Evolutie in plaats van revolutie.

Dit betekend trouwens niet dat de mannen uit Wolfsburg nooit uit de ban sprongen. Denk maar eens aan de Golf Country (die gekke opgehoogde Golf met 4 wielaandrijving) en andere modellen die zijn afgeleid van de Golf. Namelijk de Scirocco, Eos, Touran en niet te vergeten: De Volkswagen Jetta.

De Golf en zijn speciale uitvoeringen

Volkswagen-golf-speciale-uitvoering-Pink-Floyd

Speciale uitvoering Golf III Pink Floyd


Ook de speciale uitvoeringen waarin de Golf door de jaren heen is uitgedost zijn we nog niet vergeten. Van de GTI Wolfsburg Edition van de Golf II tot aan de Rolling Stones, Bon Jovi of Pink Floyd uitvoering op de Golf III.

Vanaf de vierde versie van de VW was het voorbij met de smeuïge type benamingen en kwamen de verschillende niveaus in luxe gepresenteerd als volgt: De meest simpele Golf werd ‘Basis’ genoemd en vervolgens kreeg je de Comfortline, Trendline en de meest luxueuze was de Highline.

Gelijkenis met de Audi A3

gelijkenis golf audi a3

Zoek de verschillen tussen de Audi A3 en Volkswagen Golf


De Golf III was in wezen gelijk met de de Audi A3. Ze deelden hetzelfde platform en ook op motorisch gebied waren de modellen vrijwel identiek. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere familieleden van de VAG (Volkswagen Audi Group).

De Seat Leon en de Skoda Octavia lenen beide bijzonder veel onderdelen van de Golf. Van de 1.6 benzine tot aan de 1.9 TDI motoren waren in al deze modellen aanwezig. Deze familiebanden zijn nog altijd sterk vertegenwoordigd. Het huidige model van de Golf staat nog steeds op hetzelfde platform als de A3 van Audi.

Kwaliteit met sprongen verbeterd

Bij de introductie van de Volkswagen Golf IV zagen we dat het model een sprong voorwaarts maakte op kwaliteitsniveau. Vooral het interieur ging erop vooruit. De bekende blauwe verlichting in het en op het dashboard deed zijn intrede en er werden betere materialen gebruikt.

Ook op motorisch gebied werden er stappen gemaakt. Natuurlijk werden er nog steeds kleine benzinemotoren geleverd (de 1.4 met 75 pk bijvoorbeeld) en ook een ongeblazen diesel stond op de prijslijst: De 1.9 SDI met 68 pk. Veel leuker werd het aan het einde van de prijslijst, hier stond de eerste Golf R32 genoteerd. Met zijn 3.2 liter 6 cilinder hoeste deze uitvoering zo’n 240 pk op.

Om al deze pk’s een beetje fatsoenlijk op de weg te krijgen werd deze über Golf uitgerust met 4 wielaandrijving. Een diesel met wat meer pk’s was ook te krijgen met de 1.9 TDI met 150 pk en nog belangrijker: 320 NM koppel. Hierdoor werden inhaalacties je wel heel gemakkelijk gemaakt.

Veiligheid tegenwoordig veel belangrijker

veiligheid volkswagen golf belangrijk

Airbag plan Volkswagen Golf V


In de latere versies van de Golf (de V en VI) werd de kwaliteitsbeleving op een nog hoger plan getild door Volkswagen. De auto’s werden steeds luxer, de standaarduitrusting verder uitgebreid. Ook op veiligheidsgebied werden diverse aanpassingen doorgevoerd: Front-airbags, 2 zij-airbags en hoofd-airbags werden aan de uitrusting toegevoegd. Bovendien werden de voorstoelen voorzien van anti-whiplash hoofdsteunen.

Volkswagen introduceerde tijdens de looptijd van de Golf V ook nog een nieuwe variant op de markt: De Golf Plus. Dit was een VW Golf met een wat hogere instap en meer binnenruimte. De Golf Plus zou oorspronkelijk de vervanger worden van de Golf stationwagen, maar na aanhoudende vraag van klanten voor een station variant van de Golf kwam deze later ook beschikbaar.

Ook de Golf ontkwam niet aan downsizing

Vanaf 2008 begon de trend in de automotive wereld die downsizing heette. Motoren met een grote inhoud werden minder populair door strengere milieueisen en de autoproducenten kwamen met verschillende oplossingen om uit motoren met een geringe motorinhoud toch een acceptabele hoeveelheid pk’s te krijgen. Denk aan motoren met elektrische ondersteuning, motoren met turbo en compressor ondersteuning en start-stop systemen.

Ook Volkswagen gaf gehoor aan de deze trend en bracht ons motoren in de Golf met een inhoud van 1200cc waar ze met handige technieken 105 pk uit wisten te persen. Maar ook een 1.4 liter benzinemotor met 160 pk behoorde tot de opties. Voor de dieselaars onder ons kwam VW met de 1.6 TDI motoren die met zijn 105 pk nog best aardig van zijn plek kwam.

Huidige versie van de Volkswagen Golf

huidige versie Volkswagen Golf naast de oer Golf

Grote verschillen tussen de Golf 1 en huidige Golf


In 2012 werd de nieuwe Volkswagen Golf geïntroduceerd: De VII. Deze heeft kleine update gehad in 2017. Dit is de huidige versie. De nieuwe Golf is weer ruimer dan zijn voorganger en heeft een afslankkuur gehad waarbij er zo’n 100 kilo van de VW is afgeschaafd. Hij zit vol met nieuwe brandstofbesparende Blue-Motion technologie zoals regeneratie van remenergie en cilinderuitschakeling.

Diverse andere versies van de Golf hebben inmiddels hun intrede gedaan. Aan de ene kant de E-Golf. Je raad het al: Een elektrisch aangedreven Golf. Deze heeft een 115 pk sterke elektromotor waarmee je volgens de folder van Volkswagen zo’n 190 km ver mee kan komen.

In de echte wereld moet je enkele tientallen kilometers van deze actieradius aftrekken. Aan de andere kant van het spectrum staat de Golf R te koop. Met 300 pk is dit de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit. 0 - 100 km per uur? 5 seconden! Topsnelheid? 250 km per uur (begrensd).

De laatste versie van de Golf is door ons ook zelf getest. Dit is natuurlijk niet de Golf R geweest, maar een verstandige 1.2 TSI met 105 pk. Het complete testverslag van de huidige Volkswagen Golf lees je natuurlijk bij ons op de site private lease vergelijken Volkswagen Golf VII

Wellicht ook interessant voor jou!

Voor- en nadelen van private lease

juni 11, 2017
Lees verder

Tijd voor winterbanden! Lees hier waarom.

november 16, 2017
Lees verder

Langere lease periode en meer luxe: daar kiezen particulieren voor

april 15, 2017
Lees verder

Wat is een dashcam en wat kun je er mee?

maart 3, 2018
Lees verder

Wat is private lease?

juni 5, 2017
Lees verder

Elektrische auto’s en private lease, een goede keuze?

maart 20, 2018
Lees verder

Fiat 500 – al 60 jaar zeer succesvol

oktober 26, 2017
Lees verder

14 Tips voor vakantie met je private lease auto

augustus 11, 2017
Lees verder

Tom Tom stopt met oude navigatie apps

augustus 19, 2017
Lees verder

Top 3 populairste private lease auto’s afgelopen jaar

mei 7, 2017
Lees verder

Keurmerk private lease, duidelijk verhaal

april 23, 2017
Lees verder

Nieuwe automodellen 2018

december 29, 2017
Lees verder

Kia Picanto in een nieuwe jas

maart 28, 2017
Lees verder

Private lease succesvol: Verdubbeling contracten in 1 jaar tijd

maart 11, 2017
Lees verder

Op vakantie met je private lease auto

juli 20, 2017
Lees verder

Opel in Franse handen

maart 16, 2017
Lees verder

De bijzonder rijke historie van de Volkswagen Golf

juli 9, 2017
Lees verder

De boetebedragen voor 2019 zijn bekend: Gaan we meer betalen?

november 19, 2018
Lees verder

Dagelijkse verkeersergenissen, hoe jij ze kan voorkomen

januari 25, 2018
Lees verder

Brandstof overal dezelfde naam in de Europese Unie, hoe zit dat?

oktober 4, 2018
Lees verder

Trajectcontrole, hoe werkt dat nu precies en pas op voor nepboetes!

april 28, 2018
Lees verder